Arbeidsongeschiktheid
Werknemers, werklozen, zelfstandigen en mijnwerkers die door een ziekte of een ongeval (geen beroepsziekte of arbeidsongeval) niet meer kunnen werken, kunnen recht hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Op deze pagina:
Uitleg over de verschillende uitkeringsregelingen
Formulieren die de werkgever moet invullen
Kan een van uw werknemers niet werken door ziekte, een ongeval?
Als werkgever moet u zijn/haar ziekenfonds sociale gegevens bezorgen. Dat gebeurt
elektronisch via de Aangifte Sociale Risico's (ASR) van de sector uitkeringen of via papieren formulieren: inlichtingenblad, getuigschrift van arbeidshervatting of werkloosheid. Overzicht van de formulieren voor arbeidsongeschiktheid en moederschap.
Onze statistieken over uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid
In onze rubriek statistieken van de uitkeringen vindt u onder andere gegevens met over uitkeringen voor primaire arbeidsongeschiktheid en voor invaliditeit.
We voorzien vanaf nu ook de statistieken omtrent de langdurige arbeidsongeschiktheid ten gevolge van burn-out of depressie.
Contacten
Reglementering en geschillen - uitkeringen
Tel: +32(0)2 739 76 19
E-mail: reglemsidu@riziv-inami.fgov.be