Aan wie kan de zorgverlener een mandaat toekennen?
De zorgverlener kan een mandaat toekennen aan:
een natuurlijk persoon (met een rijksregisternummer of BIS-nummer)
een onderneming (met een KBO-nummer)
een groepering of instelling gekend bij het RIZIV (met een RIZIV-nummer)
De zorgverlener kan meerdere mandaten toekennen per mandaattype.
Welke mandaattypes bestaan er ?
Op dit moment zijn volgende mandaattypes beschikbaar voor onze webapplicatie ProGezondheid:
Met dit mandaat kan de mandaatnemer in naam van de zorgverlener het sociaal statuut online beheren. De mandaatnemer heeft hierbij dezelfde rechten als de zorgverlener en kan dus o.a.:
de contractgegevens van de zorgverlener beheren die de verzekeringsonderneming heeft doorgestuurd
het evaluatieresultaat m.b.t. een specifiek premiejaar raadplegen en indien nodig, bijkomend informatie aanleveren
betalingen opvolgen
een beslissing betwisten
Met dit mandaat kan de mandaatnemer het volledige dossier van de zorgverlener online beheren. Dus niet alleen het sociaal statuut, maar bv. ook:
contactgegevens van de zorgverlener (telefoonnummer, mail- en contactadres)
praktijkadresgegevens en conventiestatus
verschillende premie-aanvragen, bv. de telematicapremie
Opgelet:
Dit mandaat zal pas in de loop van 2023 beschikbaar zijn en de mogelijkheid geven aan alle zorgverleners met een visum in de gezondheidszorg om een mandaat te geven voor het beheer van hun volledige dossier in ProGezondheid. In tegenstelling tot het mandaat “Administratief dossier RIZIV”, beperkt dit mandaat zich dus niet tot zorgverleners met een RIZIV-nummer.
Vanaf wanneer kunt u mandaten gebruiken?
U kunt nu mandaten aanmaken, zowel een mandaat van het type “Sociaal statuut RIZIV” als van het type “Administratief dossier RIZIV”. Het mandaat ProGezondheid zal pas in de loop van 2023 beschikbaar zijn. Het mandaat moet altijd eerst door beide partijen (mandaatgever en mandaatnemer) worden ondertekend.
Hoe kunt u mandaten aanmaken en beheren?
Zowel de mandaatnemer als de zorgverlener kunnen de aanmaak van een mandaat (voor onbepaalde of bepaalde duur) opstarten. Dit gebeurt via het beveiligde systeem "Self Service Mandates" (SSM) van CSAM, optie “Beheer mijn ‘gezondheidszorg’ mandaten”.
Het mandaat is actief zodra de zorgverlener en de mandaatnemer de gebruiksvoorwaarden hebben aanvaard en ondertekend.
In bepaalde gevallen moet de mandaatnemer nog voorafgaandelijke stappen ondernemen om zelf een mandaat te kunnen aanmaken of een door de zorgverlener aangemaakt mandaat te kunnen ondertekenen:
De raadpleging van bestaande mandaten en de stopzetting van mandaten door de zorgverlener of de mandaatnemer gebeurt eveneens via "Self Service Mandates".