print

Arbeidsongeschiktheid: Uw arts kan uw attest elektronisch via Mult-eMediatt versturen

Als uw huisarts u arbeidsongeschikt verklaart, dan kan u hem voortaan vragen om uw arbeidsongeschiktheidsattest direct elektronisch naar het ziekenfonds of naar Medex te versturen. En dit dankzij de nieuwe tool Mult-eMediatt.

Deze vereenvoudiging biedt voordelen voor iedereen: uw arts kan zich concentreren op de behandeling en u op het genezingsproces.

Op deze pagina:

Eenvoudiger, sneller, veiliger

Mult-eMediatt is een functionaliteit, geïntegreerd in de medische software van uw huisarts waarmee hij uw arbeidsongeschiktheidsattest direct elektronisch kan versturen.

Op basis van uw professioneel statuut (privésector, publieke sector, enz) selecteert hij na overleg met u, de persoon die het attest moet ontvangen samen met de specifieke informatie die deze ontvanger nodig heeft.

Zo hoeft uw arts niet zelf te kiezen tussen verschillende modelattesten, naargelang uw situatie. En zo hoeft u uw attest evenmin zelf binnen bepaalde termijnen, met verschillende, minder of meer beveiligde kanalen naar de ontvanger te versturen.

Wanneer kan uw arts uw attest voor u elektronisch versturen?

Voorlopig kan uw huisarts dit in de volgende situaties doen:

  • U BENT ZELFSTANDIGE, WERKNEMER IN DE PRIVÉSECTOR OF WERKZOEKENDE EN HET BETREFT:
     
    • een ongeschiktheid van meer dan 14 dagen
    • of een verlenging van de ongeschiktheid.

Uw arts kan dan uw attest elektronisch aan uw ziekenfonds bezorgen.

Duurt uw arbeidsongeschiktheid 14 dagen of minder?
Mult-eMediatt kan nog geen elektronisch arbeidsongeschiktheidsattest verzenden in deze situatie. Uw arts zal u na afloop van de raadpleging een papieren attest overhandigen dat u aan uw ziekenfonds moet bezorgen.
Op termijn zal hij dit attest ook elektronisch naar uw ziekenfonds kunnen versturen vanaf uw eerste dag arbeidsongeschiktheid.

Het attest voor de werkgever
Mult-eMediatt laat nog niet toe om een attest voor de werkgever elektronisch te versturen. Uw huisarts zal u een papieren attest overhandigen dat u aan uw werkgever kan bezorgen.
In een volgende fase zal uw huisarts ook elektronische attesten van arbeidsongeschiktheid naar uw werkgever kunnen versturen als u en uw werkgever daarmee akkoord gaan.

  • WERKT U VOOR EEN OVERHEIDSINSTANTIE WAARBIJ U UW ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSATTEST AAN MEDEX MOET VERSTUREN?

Uw arts kan uw attest dan elektronisch naar Medex versturen vanaf uw 1ste dag arbeidsongeschiktheid.

In een volgende fase zal uw huisarts met Mult-eMediatt ook attesten kunnen versturen naar andere werkgevers zoals de medische dienst van HR Rail, van de politie, enz. Ook hier zal het gebruik steeds vrijwillig zijn voor alle betrokken partijen. 

Bent u verplicht om uw attest elektronisch te versturen?

Neen, Mult-eMediatt gebruiken biedt voordelen, maar is geen verplichting: u kan ervoor kiezen om in te stemmen met de elektronische verzending via Mult-eMediatt of om de papieren versie van uw attesten te vragen. 
Uw voorafgaande toestemming als patiënt is zelfs nodig opdat uw arts uw attest elektronisch kan versturen.

Wenst u uw attesten liever op papier te ontvangen? Dan moet u ze zelf naar de ontvangers versturen.

U kan zich op elk moment bedenken, door uw toestemming te verlenen of in te trekken bij elke raadpleging.

Als u ermee hebt ingestemd dat uw arts uw attest elektronisch verstuurt, dan krijgt u een ontvangstbevestiging ofwel in uw eBox Burger ofwel op papier.

Mult-eMediatt moet daarvoor uiteraard al in de software van uw huisarts zijn geïntegreerd. Aarzel niet om te vragen of hij al over deze functionaliteit beschikt.

ICT-tools ten dienste van de gezondheid

Mult-eMediatt maakt deel uit van onze globale visie op e-Gezondheid die pleit voor het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën om de gezondheidszorg te ondersteunen, te verbeteren en toegankelijker te maken. Deze nieuwe toepassing is een nieuwe stap in de administratieve vereenvoudiging ten voordele van iedereen: artsen, patiënten en instellingen.

Overzicht van onze realisaties en projecten in het kader van eGezondheid.

Contacten

Dienst voor uitkeringen

E-mail: secr-uitk-dirgen@riziv-inami.fgov.be