Terug Naar Werk - Fonds : nieuwe perspectieven voor mensen in arbeidsongeschiktheid dankzij gespecialiseerde dienstverlening op maat
Ziet u uw arbeidsovereenkomst beëindigd door uw werkgever omwille van medische overmacht? Of bent u langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt? Dan komt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een tussenkomst voor gespecialiseerde dienstverlening op maat aangeboden door een erkende dienstverlener (bijvoorbeeld loopbaanbegeleiding of gepersonaliseerde coaching) dankzij het Terug Naar Werk – Fonds.
Op deze pagina:
Voor wie is het Terug Naar Werk – Fonds bedoeld?
U kan een beroep doen op het Terug Naar Werk-fonds als:
- Vanaf 1 april 2024: u bent arbeidsongeschikt erkend en uw arbeidsovereenkomst werd beëindigd wegens medische overmacht door uw werkgever (ten vroegste op 1 april 2024). Bovendien doet u een aanvraag binnen een termijn van zes maanden die aanvat op de einddatum van uw arbeidsovereenkomst;
- Vanaf 1 april 2025 (bijkomende groep): u bent als werknemer of werkzoekende langer dan een jaar arbeidsongeschikt erkend (invaliditeit).
U kan geen tussenkomst van het Terug Naar Werk – Fonds ontvangen als u al een door de Hoge Commissie van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit goedgekeurde herscholing geniet.
Wat houdt het TNW-fonds voor u in?
U kan een gespecialiseerde dienstverlening (bijvoorbeeld loopbaanbegeleiding of gepersonaliseerde coaching) op maat aankopen bij een erkende dienstverlener met als doel effectieve stappen naar werk te zetten. U ontvangt hiervoor een unieke voucher die uw gekozen erkende dienstverlener kan inruilen voor een tussenkomst van het Terug Naar Werk – Fonds voor maximaal 1.800 euro zodra de gespecialiseerde dienstverlening op maat is verstrekt.
Hoe gaat u te werk om aan aanvraag in te dienen?
- Uw arbeidsovereenkomst werd beëindigd wegens medische overmacht door de werkgever en u bent nog arbeidsongeschikt:
Vanaf 1 april 2024 is uw werkgever verplicht een bijdrage van 1800 euro te storten in het Terug Naar Werk-fonds als hij zich beroept op de medische overmacht om uw arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Het beëindigen van uw overeenkomst mag ten vroegste gebeurd zijn vanaf 1 april 2024. Bovendien heeft u maximaal 6 maanden na de datum van de beëindiging van de overeenkomst om uw aanvraag in te dienen.
Opgelet! Als uw werkgever nog geen betaling heeft uitgevoerd, zal uw aanvraag behandeld worden op voorwaarde dat er voldoende financiële middelen beschikbaar zijn in het Fonds. - U bent langer dan een jaar arbeidsongeschikt:
Vanaf 1 april 2025 kan u een aanvraag tot tussenkomst van het Terug Naar Werk -Fonds doen. Als u voldoet aan alle voorwaarden en er zijn financiële middelen beschikbaar, zal er een voucher toegekend worden.
Als er op het moment van uw aanvraag geen financiële middelen beschikbaar zijn, ontvangt u een bericht met daarbij uw exacte plaats op de wachtlijst, met een update elke 3 maanden dat u zich op de wachtlijst bevindt.
Als er opnieuw financiële middelen beschikbaar zijn, zal u gevraagd worden of u nog steeds een tussenkomst van het Terug Naar Werk -Fonds wil ontvangen en zal uw aanvraag geanalyseerd worden.
Hoe vraagt u een tussenkomst van het Terug Naar Werk – Fonds?
Stap 1: U zoekt een erkende dienstverlener waarbij u een gespecialiseerde dienstverlening op maat wenst te volgen. Dit kan via onze webtoepassing
Stap 2: U dient een aanvraagformulier in dat de volgende informatie bevat:
- Naam en voornaam
- Rijksregisternummer (RRN)
- E-mailadres
- Adres (straat, huisnummer, ev. bus, gemeente, postcode, land)
- Ziekenfonds (het nummer van uw ziekenfonds vindt u hier)
- Gekozen erkende dienstverlener
- Startdatum van de begeleiding door de dienstverlener (indien gekend)
- Einddatum van de begeleiding door de dienstverlener (indien gekend)
- Aangeven of uw arbeidsovereenkomst werd beëindigd wegens medische overmacht
- De datum van het einde van de arbeidsovereenkomst.
- Aangeven of u uw aanvraag
- Op eigen initiatief doet (een arts van de Dienst voor uitkeringen zal nog nagaan of de begeleiding die u aanvraagt verenigbaar is met uw gezondheidstoestand)
- In het kader van het re-integratieplan is dat is opgesteld door de Terug Naar Werk – coördinator van uw ziekenfonds (de verenigbaarheid met de gezondheidstoestand is reeds onderzocht)
Stap 3: is uw aanvraag volledig, en zijn er financiële middelen beschikbaar, dan behandelen we de aanvraag binnen 45 dagen. Keuren we uw aanvraag goed, dan ontvangt u een unieke voucher met een maximale waarde van 1.800 euro. Die overhandigt u aan de door u gekozen erkende dienstverlener.
De voucher is 6 maanden geldig, met als startdatum of:
- de startdatum van de begeleiding zoals aangegeven in uw aanvraag
- de datum van de positieve beslissing tot toekenning van uw aanvraag
Opgelet!
- In het kader van de behandeling van uw aanvraag moeten wij over verschillende gegevens beschikken. Indien wij niet over alle nodige gegevens beschikken, zullen wij u aanschrijven om deze informatie te verstrekken. Wij vragen u dan om deze informatie te bezorgen binnen de aangegeven termijn. Zolang we niet over deze gevraagde informatie beschikken, kunnen wij uw aanvraag niet verder behandelen. De beslissingstermijn van 45 dagen begint pas te lopen op het moment dat wij over alle nodige gegevens beschikken.
Indien u de aanvraag elektronisch wil uitvoeren, dient u het proces op te starten via het online formulier.
Indien de aanvraag niet op elektronische wijze voor u mogelijk is, kan u via volgende link het aanvraagformulier in PDF-formaat raadplegen, afdrukken en invullen.
U kan het formulier daarna ingevuld bezorgen op het volgend adres: Dienst voor Uitkeringen, RIZIV, Galileelaan 5/0, 1210 Brussel.
Na uw uitdrukkelijke vraag kunnen wij u het aanvraagformulier per post bezorgen
Wij aanvaarden geen aanvraagformulieren via e-mail.
Lijst van erkende dienstverleners
De webtoepassing helpt een erkende gespecialiseerde dienstverlener in het kader van het Terug Naar Werk -fonds te vinden.
Contacten
Service Center Gezondheid
- per telefoon op +32(0)2 524 97 97 van maandag tot vrijdag van 8 tot 13 uur
- via het contactformulier.
Contactpunt Sociaal verzekerden Terug Naar Werk - Fonds
E-mail: Fonds-va@riziv-inami.fgov.be