print

Oplichtingspogingen in naam van het RIZIV: opgelet

Heeft u een verdacht telefoontje gehad van iemand die zich voordoet als een medewerker van het RIZIV? Helaas komen oplichtings- en fraudepogingen in onze naam steeds vaker voor. Daarom willen we u wijzen op enkele belangrijke punten. Het RIZIV zal u nooit telefonisch om uw bankgegevens vragen of gevoelige gegevens bespreken.

Op deze pagina:

Enkele belangrijke punten om op te focussen

Mensen misbruiken soms de identiteit van het RIZIV om fraude te plegen. Deze vorm van oplichting komt steeds vaker voor en richt zich op zorgverleners en burgers. 

Wees alert. Zo kan u makkelijker fraude herkennen: 

  • Het RIZIV behandelt nooit dossiers met gevoelige gegevens telefonisch met zorgverleners of burgers over.
  • Het RIZIV contacteert nooit zorgverleners of burgers telefonisch over financiële voordelen of om hun bankgegevens op te vragen.
  • Geef nooit telefonisch uw bankrekeningnummer door en voer telefonisch geen transacties uit via een digipass.
  • De persoonsgegevens die u ons toevertrouwt, zijn strikt vertrouwelijk en worden nooit gedeeld met derden.

Wat te doen bij een verdacht telefoontje?

Service Center Gezondheid via het contactformulier.

U kan ook melding doen van mogelijke telefonische fraude via het meldpunt van de FOD Economie.  

Op safeonweb.be vindt u tips om frauduleuze activiteiten te herkennen, uw beveiliging te testen of een probleem te melden.