print

Onze bestuursovereenkomst 2022-2025 met de federale regering

Sinds 2002 hebben we al 6 bestuursovereenkomsten (BO) afgesloten met de federale regering. Daarin zijn we verbintenissen aangegaan om onze dienstverlening te verbeteren door een grotere beheersautonomie. 

Na 2 opeenvolgende verlengingen van de 5de bestuursovereenkomst (2016-2018) beschikken we opnieuw over een volwaardige bestuursovereenkomst. De 6de bestuursovereenkomst geldt voor de periode 2022-2025.

Op deze pagina:

Een bestuursovereenkomst voor 4 jaar

Gewoonlijk lopen onze bestuursovereenkomsten over een periode van 3 jaar. De looptijd van onze 6de RIZIV bestuursovereenkomst en die van de andere OISZ (Openbare instellingen voor sociale zekerheid) werd uitzonderlijk verlengd met één jaar, en loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025. 

Deze verlenging kwam er om het onderhandelingsproces rond de 7de generatie bestuursovereenkomsten van de OISZ niet te laten samenvallen met de federale verkiezingen van juni 2024. Zo kunnen we onze strategische agenda dus beter afstemmen op de vorming van de nieuwe legislatuur.

Continuïteit en vernieuwing

Deze 6de bestuursovereenkomst bestaat uit 28 artikels geclusterd rond 4 strategische domeinen: toegankelijkheid, samenwerken, hervorming & innovatie en optimaal gebruik van onze middelen.

Er is een balans tussen continuïteit en vernieuwing met een gerichte inzet op onze 3 sectoren van geneeskundige verzorging, uitkeringen en medische ongevallen.

  • Er zijn enerzijds de vervolgprojecten uit de wijzigingsclausules aan de 5de BO 2016-2018 die we tijdens deze 6de BO voortzetten:  
    • Voor de gezondheidssector gaat dit over de belangrijke structurele hervormingen in de nomenclatuur en de ziekenhuisfinanciering en de administratieve integratie van de gedetineerden in de ziekteverzekering.
    • Binnen de sector van de uitkeringen zetten we de digitalisering en de samenwerking voort met o.a. de oprichting van het TRIO-platform, een communicatieplatform voor de socioprofessionele re-integratie van langdurig arbeidsongeschikten dat bedoeld is voor de adviserend artsen, arbeidsartsen, en behandelend artsen.
    • Het wegwerken van de historisch opgebouwde achterstand in de dossiers medische ongevallen.
    • Onze controleopdrachten in de strijd tegen de sociale fraude en de responsabilisering van de verzekeringsinstellingen.
       
  • Daarnaast zijn er een reeks volledig nieuwe beleidsprojecten gelanceerd zoals: 
    • de uitbouw van een meerjarig begrotingstraject voor de geneeskundige verzorging gekoppeld aan gezondheidszorgdoelstellingen
    • de uitwerking van een nieuwe procedure voor het vrijmaken en toewijzen van de niet-toegekende middelen van de variabele administratiekosten van de verzekeringsinstellingen
    • de hervorming van het besluitvormingsproces rond de vergoeding van geneesmiddelen
    • het opzetten van een interfederale teller voor de maximumfactuur
    • enz.

Samenwerking met de andere OISZ

Zoals gebruikelijk bevat onze 6de BO een onderdeel met gemeenschappelijke bepalingen voor alle OISZ-bestuursovereenkomsten. Deze bestaan uit een aantal gezamenlijke initiatieven en financiële bepalingen.

Samenwerking met de FOD Volksgezondheid en het FAGG

Onze 6de bestuursovereenkomst bevat nog geen 2de gemeenschappelijk plan met de FOD Volksgezondheid en het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG). 

De bestaande samenwerkingsinitiatieven van het 1e gemeenschappelijk plan (2019-2021) gaan verder zoals gepland. Er zijn ook nieuwe synergiën ontstaan en in opbouw (o.a. op het gebied van geestelijke gezondheid).

Contacten

Dienst Strategie & Organisatie

Tel: +32(0)2 739 70 21

E-mail: stratorg@riziv-inami.fgov.be