A0162- Gebruiken Geneesmiddel volgens MS

Header Image
Project:
Het is een van de objectieven van het gedeeld medicatieschema om de patient de behandeling volgens de instructies van de arts / apotheker zo goed mogelijk te laten volgen en hem daartoe voldoende informatie te geven.<br/><br/>11.7 BUSINESS PROCES Gebruiken<br/>Business Process Case 70 - OTC<br/>De patiënt heeft 2 mogelijkheden om de huisarts op de hoogte te brengen:<br/>a) Hij maakt een afspraak bij de huisarts.<br/>De patiënt heeft bij zijn laatste bezoek aan de huisarts te horen gekregen dat zijn cholesterol niveau lichtjes verhoogd is.<br/>De patiënt leest hierover op internet en ziet bij een online-apotheek een publiciteit voor Cholesfytol. Hij beslist dit product daar ook te kopen. Hij begint dit ook te gebruiken maar heeft uiteindelijk geen idee van het effect op zijn cholesterolwaarde. Hij wil dit product (dat OTC te verkrijgen is) ook registreren in zijn Medicatieschema, en zijn huisarts bij een volgend bezoek erover aanspreken.<br/>Bij dit bezoek, vindt de arts dit een goede behandeling.<br/>Dit is de standaard procesflow. De arts vindt dit een goede behandeling en voegt de behandeling / Medicatielijn toe vanaf de reële startdatum (verkoop in de apotheek) voor een periode van 6 maanden. Daarna moet de patiënt op<br/>- 104 -<br/>P 104 / 235<br/>controle komen. De voorschriften +++ Opmerking 128 - Paul Perdieus: Er zijn toch geen voorschriften nodig. ( Het gaat om een niet voorschriftplichtig geneesmiddel, maar de arts kan ervoor kiezen om dit toch in het Medicatieschema te zetten en voorschriften te laten aanmaken om de behandeling beter op te volgen of om een aangepaste posologie aan de patiënt te communiceren. +++ worden automatisch door het systeem aangemaakt en goedgekeurd door de arts, behalve voor de verpakking die de patiënt al heeft.<br/>c) Hij gaat langs bij de apotheker<br/>De patiënt merkt dat hij last heeft van een schimmelinfectie aan de voet. De patiënt kent het geneesmiddel Daktarin in de vorm van een crème en gaat naar de apotheker om dit te halen. De apotheker registreert dit geneesmiddel in het Medicatieschema.<br/>Later gaat de patiënt naar de huisarts met de klacht over de voetschimmel. Deze bekijkt het Medicatieschema en ziet dat de patiënt al 5 jaar, zij het niet continu, Daktarin gebruikt. De patiënt vraagt de arts om een andere behandeling en deze stelt een behandeling voor met een systemisch werkend antimitoticum.<br/>Het is hiermee duidelijk dat het nuttig is dat de apotheker OTC producten kan registreren in het Medicatieschema en dat de arts een zicht heeft op hoelang de behandeling al duurt.<br/>Business Process Case 71 - Medicatie uit het buitenland<br/>De patiënt is voor 1 maand op reis in Hongarije en stelt vast dat hij zijn medicatie Nobiten 5mg thuis vergeten is. Hij contacteert een lokale arts. Deze kan het Medicatieschema van de patiënt niet controleren en gaat voort op de aanwijzingen van de patiënt. De arts doet een anamnese en stelt voor om een lokaal voorschrift te maken voor Nebilet 5mg van Berlin-Chemie.<br/>De patiënt haalt het geneesmiddel af in de lokale officina en begint het ook te gebruiken. Hij merkt wel een verschil +++ Opmerking 129 - Paul Perdieus: Het is in deze casus veel logischer om er van uit te gaan dat die buitenlandse arts gewoon eenzelfde geneesmiddel voorschrijft ( Fabrikanten verdelen niet in alle landen dezelfde geneesmiddelen, er is soms meer verschil dan allen de naam. +++ met Nobiten, maar kan het verschil niet goed duiden.<br/>Terug thuis, schakelt de patiënt terug over op Nobiten. De patiënt wil de huisarts op de hoogte brengen.<br/>De patiënt heeft een aantal mogelijkheden om de huisarts op de hoogte te brengen:<br/>▪ Hij maakt een afspraak bij de huisarts.<br/>▪ Hij gaat langs bij de huisapotheker en neemt de verpakking voor Nebilet mee. De apotheker kan een voorstelvoorschrift maken op naam van de huisarts.<br/>- 105 -<br/>P 105 / 235<br/>Een voorstelvoorschrift heeft qua gegevens dezelfde kenmerken als een voorschrift. De apotheker registreert het geneesmiddel op stofnaam / ATC code en vermeldt in vrije tekst de volledige naam van het geneesmiddel. Verder registreert de apotheker de start en stopdatum die de patiënt opgeeft.<br/>Business Process Case 72 - Wijziging op initiatief patiënt<br/>De patiënt kan<br/>• de arts contacteren,<br/>• de apotheker contacteren<br/>• zelf een journaalnotitie (bij de Medicatielijn) toevoegen met een vraag om een behandeling aan te passen<br/>Business Process Case 73 - Stoppen medicatie op initiatief patiënt<br/>De patiënt kan<br/>• de arts contacteren,<br/>• de apotheker contacteren<br/>• zelf een journaalnotitie (bij de Medicatielijn) toevoegen met een vraag om een behandeling te stoppen<br/>• eventuele voorschriften verwijderen en/of niet afhalen<br/>Business Process Case 74 - Geen voorraad meer<br/>De patiënt kan<br/>• de arts contacteren en op consultatie gaat<br/>• de arts contacteren en vragen een nieuw voorschrift aan te maken zonder fysiek op consultatie te gaan<br/>• de apotheker contacteren die een voorstelvoorschrift maakt<br/>• zelf een journaalnotitie (bij de Medicatielijn) toevoegen met een vraag om een behandeling aan te passen<br/>Business Process Case 75 - Feedback van een patiënt via het signaleren van bijwerkingen via https://www.fagg.be/nl/melden_van_een_bijwerking_als_patient<br/>Procedure zie website<br/>- 106 -<br/>P 106 / 235<br/>Dit kan met of zonder identificatie met een eID. Als u een vraag hebt over uw medische behandeling, neem dan contact op met uw arts of apotheker. Deze gezondheidzorgbeoefenaars, die op de hoogte zijn van uw medisch dossier, zijn de beste personen om uw specifieke geval te beantwoorden. Hebt u een dringende vraag over wat u moet doen in geval van een bijwerking? Neem dan contact op met het Antigifcentrum. Een arts of apotheker beantwoordt uw vragen, 24 uur op 24, en 7 dagen op 7. Het nummer + 32 70 245 245 is gratis voor oproepen vanuit België.<br/>Wie kan bijwerkingen melden? Als u of iemand die u kent last heeft van bijwerkingen, kunt u ze zelf melden via onze online applicatie. Vragen over bijwerkingen? U kunt ook contact opnemen met uw arts of apotheker en vragen dat zij de bijwerking melden aan het FAGG.<br/>Welke bijwerkingen moet ik melden? U kunt alle bijwerkingen van een geneesmiddel waar u of uw familieleden last van hebben, melden aan het FAGG.<br/>Meldt zeker deze bijwerkingen:<br/>o ernstige bijwerkingen die hebben geleid tot:<br/>o een levensbedreigende situatie of overlijden;<br/>o een ziekenhuisopname of een verlengde ziekenhuisopname;<br/>o belangrijke of blijvende arbeidsongeschiktheid of invaliditeit;<br/>o een aangeboren afwijking;<br/>o een andere medisch belangrijke gebeurtenis.<br/>o nieuwe en onverwachte bijwerkingen: bijwerkingen waarvan de aard, de ernst en/of de evolutie niet overeenstemt met de bijsluiter;<br/>o bijwerkingen bij kinderen en andere kwetsbare bevolkingsgroepen zoals zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en oudere patiënten;<br/>o verdachte bijwerkingen: bekende bijwerkingen waarvan de frequentie, de ernst of de uitkomst abnormaal is;<br/>o bijwerkingen met een vaccin;<br/>o bijwerkingen bij overschakelen van een geneesmiddel naar een ander;<br/>o bijwerkingen bij professionele blootstelling aan een geneesmiddel: blootstelling aan/contact met een geneesmiddel tijdens het uitoefenen van een beroep;<br/>o bijwerkingen van een geneesmiddel onder aanvullende monitoring, aangeduid met het symbool ▼. Het FAGG en het EMA publiceren lijsten van geneesmiddelen onder aanvullende monitoring in België en in Europa(link is external).<br/>Waarom moet ik mijn e-mailadres vermelden en wordt het gebruik van mijn e-ID aangeraden? Als onze experten meer informatie nodig hebben, kunnen we u via e-mail contacteren. Het FAGG leeft de Privacywet na. Dat betekent dat we uw melding anoniem<br/>- 107 -<br/>P 107 / 235<br/>behandelen en uw e-mailadres niet opnemen in de Europese databank. We geven uw e-mailadres ook niet door aan de firma die het geneesmiddel op de markt brengt. Aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID) is aangeraden, maar niet verplicht. Als u zich aanmeldt met uw eID kunt u uw (on)voltooide meldingen raadplegen op de startpagina.<br/>Contacteert het FAGG mij als ik een bijwerking meld? U ontvangt na uw melding een ontvangstbevestiging. Als uw melding alle nodige informatie bevat, nemen wij geen verder contact met u op. Het FAGG contacteert u alleen als er belangrijke informatie ontbreekt in uw melding.<br/>Wat moet ik doen als ik te weinig plaats heb om alle informatie te geven?<br/>• De velden van het elektronisch meldingsformulier zijn in lengte beperkt, maar het aantal toegelaten karakters moet volstaan om voldoende informatie te vermelden.<br/>• Als u de papieren meldingsfiche gebruikt, kunt u een extra blad toevoegen waarop u de ontbrekende informatie noteert.<br/>Wat moet ik doen als de applicatie om bijwerkingen te melden niet werkt? U kunt bijwerkingen ook melden via de papieren meldingsfiche. U kunt een papieren exemplaar van de meldingsfiche aanvragen via ADR@fagg.be<br/>Business Process Case 76 - Registreren van afwijkend medicatiegebruik door patiënt wegens een bijwerking<br/>De patiënt kan<br/>• de arts contacteren, die het Medicatieschema desnoods aanpast na een evaluatie van de toestand van de patiënt,<br/>• de apotheker contacteren, deze neemt enkel actie in dringende gevallen en verwijst door naar de arts<br/>• zelf een journaalnotitie (bij de Medicatielijn) toevoegen met een vraag om een behandeling aan te passen<br/>Business Process Case 77 - Gebruik registreren op basis van een aflevering door de online apotheek +++ Opmerking 130 - Paul Perdieus: deze casus gaat enkel over de buitenlandse online apotheken. De Belgische online apotheken zijn te beschouwen als een gewone officina en dienen heel het VIDIS fase II proces te volgen. +++<br/>De patiënt kan<br/>• de arts contacteren, die het Medicatieschema desnoods aanpast na een evaluatie van de toestand van de patiënt,<br/>- 108 -<br/>P 108 / 235<br/>• de apotheker contacteren, deze neemt enkel actie in dringende gevallen en verwijst door naar de arts<br/>• zelf een journaalnotitie (bij de Medicatielijn) toevoegen met een vraag om een behandeling aan te passen of toe te voegen<br/>
Modified: 20/05/2024 2:36:14
ID: {B7470E2A-499A-4c1a-9368-9C8D0AC4A51C}
>Appears In: Processen E2E Medicamenteuze behandeling
  • Flow To
  • Flow From
  • Tagged Values
  • Advanced
Element Name
A0168- Rapporteren evolutie
Activity «SequenceFlow»
 
Details:
 
Element Name
A0156- Afhalen Geneesmiddel
Activity «SequenceFlow»
 
Details:
 
Tag Value
activityType Task
Details:
Values: Task,Sub-Process
Default: Task
adHoc false
Details:
Values: true,false
Default: false
adHocOrdering Parallel
Details:
Values: Parallel,Sequential
Default: Parallel
behavior All
Details:
Values: None,One,All,Complex
Default: All
cancelRemainingInstances true
Details:
Values: true,false
Default: true
completionQuantity 1
Details:
Default: 1
eventGatewayType Exclusive
Details:  
gatewayType Exclusive
Details:  
implementation ##unspecified
Details:
Values: ##webService,##unspecified
Default: ##unspecified
instantiate false
Details:
Values: true,false
Default: false
isACalledActivity false
Details:
Values: true,false
Default: false
isATransaction false
Details:
Values: true,false
Default: false
isForCompensation false
Details:
Values: true,false
Default: false
isSequential false
Details:
Values: true,false
Default: false
Keywords P5
Details:  
loopCharacteristics None
Details:
Values: None,Standard,MultiInstance
Default: None
startQuantity 1
Details:
Default: 1
state None
Details:
Values: None,Ready,Active,Cancelled,Aborting,Aborted,Completing,Completed
Default: None
taskType Abstract
Details:
Values: BusinessRule,Manual,Receive,Service,Send,Script,User,Abstract
Default: Abstract
testBefore false
Details:
Values: true,false
Default: false
triggeredByEvent false
Details:
Values: true,false
Default: false
Property Value
_tagGroupings: auditing=Base Element;categoryValue=Base Element;documentation=Base Element;monitoring=Base Element;activityType=Activity;calledActivityRef=Activity;instantiate=Activity;isACalledActivity=Activity;isATransaction=Activity;isForCompensation=Activity;resources=Activity;messageRef=Task;operationRef=Task;rendering=Task;script=Task;scriptFormat=Task;taskType=Task;adHoc=AdHoc;adHocOrdering=AdHoc;cancelRemainingInstances=AdHoc;completionCondition=AdHoc;behavior=Loop;complexBehaviorDefinition=Loop;isSequential=Loop;loopCardinality=Loop;loopCharacteristics=Loop;loopCondition=Loop;loopCounter=Loop;loopDataInputRef=Loop;loopDataOutputRef=Loop;loopMaximum=Loop;noneBehaviorEventRef=Loop;oneBehaviorEventRef=Loop;testBefore=Loop;transactionMethod=Sub-Process;transactionProtocol=Sub-Process;triggeredByEvent=Sub-Process;ioBinding=Callable Element;ioSpecification=Callable Element;supportedInterfaceRefs=Callable Element;actualOwner=Execution;completionQuantity=Execution;implementation=Execution;numberOfActiveInstances=Execution;numberOfCompletedInstances=Execution;numberOfInstances=Execution;numberOfTerminatedInstances=Execution;startQuantity=Execution;state=Execution;taskPriority=Execution;assignments=Other;sub-ProcessRef=Other;definitionalCollaborationRef=Sub-Process;
_tagGroups: Base Element,Activity,Task,AdHoc,Loop,Sub-Process,Callable Element,Execution,Other
_subtypeProperty: BPMN2.0::Activity::taskType
_tagGroupStates: Base Element=closed;Activity=open;Task=open;AdHoc=closed;Loop=closed;Sub-Process=closed;Callable Element=closed;Execution=closed;Other=closed;
_defaultDiagramType: BPMN2.0::Business Process
isReadOnly: false
isFinalSpecialization: 0