We financieren niet langer cohortzorg in het kader van de overeenkomsten met bepaalde consortia van diensten thuisverpleging. De evolutie van de crisis en bijhorende maatregelen brengt een einde aan deze overeenkomsten.
Als aanvulling op de algemene vaccinatiecampagne kunnen artsen, verpleegkundigen, vroedvrouwen en apothekers individueel vaccineren tegen COVID-19. Welke honoraria kunnen ze hiervoor aanrekenen aan de verplichte ziekteverzekering sinds 18 juli 2022 en hoe moeten ze dat doen?
Vanaf 1 november 2022 vervangen we de financiering van zorgverleners actief in triage- en afnamecentra door een nieuw financieringssysteem voor COVID-19-testcentra op basis van het aantal uitgevoerde staalafnames.
Elke organisatie die een testcentrum wil opstarten of de huidige activiteit wil verder zetten, moet hiervoor een aanvraag indienen bij de bevoegde deelstaat. Om in aanmerking te komen voor vergoeding, moet het testcentrum aan een aantal voorwaarden voldoen.
Vanaf 1 juli 2022 voorzien we een tegemoetkoming voor patiënten die langdurige gezondheidsklachten hebben na een COVID-19-besmetting: gepersonaliseerde eerstelijnszorg via een zorgtraject. Over welke zorg gaat het en hoe kan u die krijgen?
COVID-19-opsporingstesten zijn er in verschillende vormen, voor verschillende situaties. Sommige situaties vragen om een PCR-test of een standaard antigeentest (niet te verwarren met de snelle antigeentest). Wanneer zijn deze testen terugbetaald door de verplichte ziekteverzekering?
Mensen met lichte symptomen of reizigers die terugkomen uit een rode zone die beschikken over een testcode kunnen tussen 1 november 2021 en 30 juni 2022 bij verschillende apotheken terecht voor een terugbetaalde snelle antigeentest.
Zo wordt de druk bij de testcentra en huisartsen verlicht en hebben deze mensen ook sneller resultaat. De resultaten zijn ook geldig voor het CST.
Om de impact van COVID-19 op de verstrekte zorg in ziekenhuizen in te schatten, voert de Dienst Audit Ziekenhuizen, een samenwerking tussen het RIZIV, de FOD Volksgezondheid en het FAGG, op vraag van het “Hospital & Transport Surge Capacity Committee” regelmatig audits uit. Hierbij focust het op de opgelopen zorgachterstand en inlooptijd. Aan de hand van deze rapporten kunnen in de toekomst actiepunten worden vastgelegd.
Voor de COVID-19-periode van maart 2020 t.e.m. mei 2021 noteert het opbouwende achterstanden tijdens de 1ste, 2de en 3de golf, en inhaalbewegingen tussen de golven in, met een absolute piek in maart 2021.
Het is belangrijk dat personen uit de risicogroepen zich laten vaccineren tegen de seizoensgriep. Dit blijft essentieel omwille van het samenvallen van de seizoensgriep en de COVID-19-pandemie.
Om dat te vereenvoudigen, gelden volgende 3 maatregelen voor het seizoen 2021-2022:
Een verhoogde terugbetaling voor het vaccin tegen de seizoensgriep voor personen die in aanmerking komen voor vergoedbaarheid.
Terugbetaling voor alle patiënten uit de risicogroepen zoals bepaald door de Hoge Gezondheidsraad.
Iedereen kan een griepvaccin rechtstreeks afhalen bij de apotheker zonder een voorschrift van een arts.
In een aantal situaties kan het zijn dat patiënten deze zomer onterecht hebben moeten betalen voor een PCR-test, terwijl ze recht hadden op een gratis test. We hebben een regeling uitgewerkt met de ziekenfondsen om deze testen toch nog terugbetaald te krijgen.
In het kader van de COVID-19-pandemie heeft het RIZIV een tussenkomst voorzien voor ambulante zorgverleners voor bijzondere beschermingsmaatregelen en materialen.
Het bedrag dat u kreeg voor de periode van 4 mei tot en met 31 augustus 2020 moet in alle gevallen het voorwerp uitmaken van een fiscale fiche, ongeacht de vorm waarin u uw werkzaamheden verricht. Als gevolg daarvan hebben de verzekeringsinstellingen eind juni 2021 een fiscale fiche 281.50 aan de FOD Financiën overgemaakt. Deze fiscale fiche 281.50 is ook beschikbaar op uw MyMinfin (als u duidelijk geïdentificeerd bent).
Hierbij de toelichting hoe u uw belastingaangifte kan aanvullen voor uw ontvangsten van 2020.
In de zomer van 2021 wil onze overheid reizen en culturele evenementen mogelijk en toegankelijk maken voor iedereen, daarom voorzien we een tegemoetkoming voor PCR testen in de zomerperiode voor iedereen die nog niet de kans kreeg zich volledig te laten vaccineren en zo immuniteit te verwerven.
Heeft u een voorschrift van een arts of ‘coronatest voorschrijfcode’, dan blijft uw test ook deze zomer gratis.
Hoeveel testen, welke terugbetaling? Een overzicht van onze maatregelen voor de komende maanden.
Onze psychologische ondersteuning voor zelfstandigen, die bijzonder zwaar getroffen zijn door de COVID-19-crisis: een telefonische hulplijn, een innoverend waarschuwingssysteem en 8 sessies psychologische zorg die volledig gratis zijn.
We vergoeden bepaalde COVID-19 zelftesten bij aflevering in de apotheek voor mensen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming. Apothekers vinden op deze pagina de zelftesten die we vergoeden en hoe ze aan te rekenen.
Om de aanwezigheid van nieuwe varianten van het virus goed op te volgen, voorzien we een basis- en actieve surveillance. Bovenop het platform voor peillaboratoria, richten we een platform voor genoomanalyse op.: De peillaboratoria sturen een steekproef van hun positieve stalen door naar het genoomanalyseplatform dat ze analyseert via een moleculaire techniek, NGS genaamd.
De vaccinatie van de eerste doelgroepen is van start gegaan. Deze vaccinaties gebeuren voornamelijk in vaccinatiecentra en in zorginstellingen en ziekenhuizen met behulp van zorgverleners en ondersteunend personeel. De deelstaten voorzien een vergoeding voor zorgverleners die helpen bij het vaccineren tegen covid-19. Zorgverleners kunnen hiervoor dus niet de gebruikelijke nomenclatuurcodes aanrekenen voor raadplegingen of bezoeken.
We sluiten een overeenkomst met een VZW voor een aanvullend gratis ondersteuningsaanbod van 8 sessies psychologische zorg, specifiek voor zelfstandigen die het extra moeilijk hebben door de gezondheids- en financiële crisis.
PCR, antigeen snel of standaard, serologisch. De ziekteverzekering vergoedt 4 types COVID-testen.
Hier vindt u de bedragen die u aan ons kan factureren en de voorwaarden om de testen uit te voeren en aan ons te factureren. Verschillende criteria spelen een rol: indicaties op basis waarvan een persoon zich kan laten testen, het voorschrift, de betrouwbaarheid van de test, de overdracht van de resultaten, enz.
Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een PCR of een standaardantigeentest factureren aan de ziekteverzekering in verschillende gevallen.
Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.
Als een PCR-test niet aan deze vergoedingsvoorwaarden voldoet, kunt u deze niet in rekening brengen: noch aan de ziekteverzekering, noch aan de patiënt.
De 'standaard' antigeentest wordt de eventueel geautomatiseerde antigeentest bedoeld die in een laboratorium wordt uitgevoerd, dit is niet hetzelfde als de antigeensneltest.
Als arts of als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een antigeensneltest factureren aan de ziekteverzekering in 2 gevallen.
Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.
Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u in verschillende gevallen serologische tests aan ons factureren.
Op deze pagina vindt u de voorwaarden om tests aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, het maximum aantal testen per patiënt, enz.
De antigeensneltest is de nieuwste speler in de testingstrategie om het coronavirus te bestrijden. Eenvoudig en snel: de test moet niet in het laboratorium worden geanalyseerd. Hij kan meteen worden uitgevoerd en geeft snel resultaat.
Het is een ideaal instrument om een persoon met symptomen of een groep personen in het geval van een uitbraak te testen om de continuïteit van de sleutelsectoren te garanderen.
We vergoeden deze 2 situaties.
Wanneer, hoe en hoeveel?... Het RIZIV, de FOD Volksgezondheid en het FAGG werkten mee aan een nieuwe stevige, en flexibele wet.
Zorgverleners of ziekenhuizen krijgen de mogelijkheid om telemonitoring op te starten in de thuisomgeving voor covid-19-patiënten. Hiertoe kunnen ze overeenkomsten afsluiten met het RIZIV. Een medisch team volgt deze patiënten op van op afstand.
Telemonitoring van deze thuisblijvende covid-19-patiënten en van patiënten na hun ontslag uit het ziekenhuis laat toe om ziekenhuisbedden te vrijwaren maar vooral ook om de bijkomende werkbelasting op het ziekenhuis, het zorgpersoneel en de huisartsen te verminderen door een betere ondersteuning door technologische oplossingen.
Het gaat om een pilootproject om te onderzoeken welke de mogelijkheden zijn voor telemonitoring: we bestuderen de impact en organisatie van dit zorgmodel en bevragen de ervaringen bij de gebruikers.
De covid-19-pandemie heeft een grote impact op ziekenhuizen en zorgverleners. De federale overheid geeft daarom 2 miljard euro financiële steun aan de ziekenhuizen om tegemoet te komen in de specifieke kosten met betrekking tot de pandemie, en om ze te ondersteunen in hun gevecht tegen Covid-19. Dat deed ze eerder al via verschillende voorschotten doorheen 2020. Nog voor eind 2020 finaliseren we de voorlopige berekening voor de eerste helft van 2020.
Het bedrag voor het beheer van het Globaal medisch dossier verhoogt eenmalig met 20 EUR in 2020. Dit is bedoeld om de tijdelijke toename van de administratieve activiteiten in verband met de Covid-19-crisis te compenseren.
We verlichten de kosten die u, als zorgverlener, in een privépraktijk en bij ambulante zorg draagt voor uw beschermingsmateriaal en -maatregelen die specifiek voor COVID-19 zijn bestemd. De beschermingsmaatregelen blijven noodzakelijk om uw patiënten veilig te behandelen, maar mogen in geen geval aan hen worden doorgerekend. Hoe u deze tegemoetkoming ontvangt, hangt af van de categorie van zorgverleners waartoe u behoort. In vele gevallen moet u zelf geen stappen ondernemen.
De corona-epidemie heeft sinds half maart 2020 belangrijke gevolgen gehad op de terugbetalingen in alle sectoren van de gezondheidszorg. We monitoren deze impact en brengen ze in kaart.
Het nieuwe Federaal Platform COVID Testing moet dagelijks 56.000 extra PCR-testen mogelijk maken in de strijd tegen COVID-19. Het platform zal dus een tijdelijke bijkomende testcapaciteit creëren, aanvullend op de beschikbare testcapaciteit van de erkende klinische laboratoria.
We sluiten daarvoor overeenkomsten af met 8 universiteiten of researchcentra die samenwerken met een erkend laboratorium. Wie maakt deel uit van het platform? Wanneer komt het platform in actie? Wat financieren wij? Gedetailleerde info voor de labo’s, de afnamecentra en de voorschrijvers.
Dankzij de deelnemende artsen kan deze digitale teller een duidelijker beeld geven op de situatie van COVID-19 in de praktijk van de huisarts. Zo is het mogelijk de zorg aan te passen aan de evolutie van de epidemie.
We vergoeden het griepvaccin voor alle risicogroepen. Mensen van 50 of ouder kunnen het afhalen bij de apotheker zonder voorschrift. Een uitzonderlijke en snelle maatregel voor de patiënt, die de werklast van huisartsen vermindert.
Door een tijdelijke maatregel die voortvloeit uit het crisisoverbruggingsrecht krijgen sommige arbeidsongeschikte zelfstandigen een aanvullende crisisuitkering. Tijdens de COVID-19-periode komt het dagbedrag van hun vervangingsinkomen dan op 49,68 EUR.
Contactopvolging en –Opsporingsstrategie
Een succesvolle exit-strategie in het kader van de Covid-19 crisis vergt dat de keten van besmettingen doorbroken wordt. Dat kan door:
- systematische en herhaalde testing om besmette personen op te sporen: besmette personen gaan in quarantaine
- opsporing van personen die de voorbije dagen in contact geweest zijn met besmette personen: deze personen gaan in quarantaine en worden eventueel getest
Op de website van het Interfederaal Comité Tracing en Testing Covid-19 vindt u informatie over de strategie en methode inzake contactopsporing en -opvolging.
De strijd tegen COVID-19 brengt zware wachtdiensten voor huisartsen met zich mee, ook tijdens de week. Om de individuele last van die wachten te verlichten hebben we beslist om, in de vorm van proefprojecten, de wachtposten ook tijdens de week te financieren van 18 u tot 8 u.
Sedert april 2020, hebben 15 wachtposten zich ingeschreven als proefproject. Na 3 maanden, lijkt het ons nuttig om het experiment te kunnen verderzetten.
Bepaalde werknemers die tijdens de COVID-19-periode arbeidsongeschikt erkend zijn ontvangen een aanvullende uitkering voor hun primaire ongeschiktheid (arbeidsongeschiktheid sinds minder dan 1 jaar).
We willen de revalidatiezorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. Bij deze patiënten start zo snel als mogelijk een intensieve multidisciplinaire revalidatie. We introduceren hiervoor pseudonomenclatuurcodes voor bijkomende verstrekkingen.
We willen de kinesitherapeutische zorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. We nemen dus 2 maatregelen tijdens deze crisis: een verhoging van de tarieven voor de kinesitherapiezitting, en de mogelijkheid van een 2de individuele zitting van 30 minuten.
Sinds maart kon partiële dag/nacht hospitalisatie doorgaan bij de patiënt thuis. Gezien de huidige ontwikkeling van de epidemie worden deze opnames vanaf 1 juli 2020 weer geheel in het ziekenhuis gedaan.
Om te voldoen aan de noodzakelijke afstandsregels is het mogelijk de patiënten van het dagziekenhuis in 2 groepen te verdelen. Hierdoor neemt de minimale aanwezigheidsduur in het ziekenhuis af van 7 naar 3 uur.
Door de strikte COVID-19-maatregelen organiseerde het Fonds voor de medische ongevallen tijdelijk geen medische expertisezittingen. Aangezien de maatregelen versoepeld zijn, is dat vanaf nu wel weer het geval. Er zijn wel nog veiligheidsmaatregelen voor de deelnemers.
Omwille van de mentale impact tengevolge van de COVID-19-crisis is de terugbetaling van eerstelijns psychologische sessies voor volwassenen (18-64) met ingang vanaf 2 april 2020 uitgebreid naar alle leeftijden. In eerste instantie geldt deze uitbreiding tot 31 december 2020. Tijdens de acute fase van de crisis kunnen de sessies ook voor de nieuwe leeftijdsgroepen gerealiseerd worden door videocommunicatie. Ook andere tijdelijke versoepelingen zijn op hen van toepassing.
Normaal gezien “erkent” de adviserend arts van het ziekenfonds de arbeidsongeschiktheid van een zelfstandige ten vroegste op de datum waarop de behandelend arts het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid heeft ondertekend.
Gedurende de COVID-19-crisis zal de adviserend arts het begin van de ongeschiktheid kunnen bepalen op basis van de ongeschiktheidsperiode die de behandelend arts op het getuigschrift heeft vermeld, ook al ondertekent de arts het getuigschrift later.
Die tijdelijke maatregel is van toepassing op de zelfstandigen die tijdens de periode van 1 maart 2020 tot en met 30 maart 2021 arbeidsongeschikt worden.
We ontwikkelen een financiële tegemoetkoming voor zorgverleners om uitzonderlijke uitgaven voor beschermingsmateriaal te helpen dekken. Zorgverleners mogen extra kosten voor beschermingsmateriaal niet doorrekenen aan hun patiënten.
We vergoeden nu 3 soorten testen: moleculair, antigenen en serologisch (antistoffen). Hier vindt u meer informatie over de vergoedingsvoorwaarden voor deze tests.
De COVID-19-crisis heeft de manier van werken in de ziekenhuizen grondig gewijzigd, zowel op vlak van infrastructuur en logistieke organisatie als op vlak van inzet van personeel, verpleegkundigen en artsen-specialisten. Daarnaast vergt de verzorging van besmette patiënten een buitengewone inspanning, zowel fysiek als psychisch.
Om aan die gewijzigde werkomstandigheden tegemoet te komen en de inspanningen correct te vergoeden, nemen we nieuwe maatregelen met betrekking tot de zorg in 3 ziekenhuisdiensten die in het bijzonder betrokken zijn bij de crisis: de afdelingen voor spoedgevallen en intensieve zorg en de specifieke COVID-19-afdelingen.
We willen de continuïteit van de activiteiten van vroedvrouwen en de noodzakelijke zorg voor hun patiënten blijven garanderen, ook tijdens de COVID-19-crisis. De termijn om terugbetaalde postnatale zorg te verlenen verlengt echter niet.
Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid of quarantaine voor werkgevers, vereenvoudigd model voor het ziekenfonds bij telefonisch advies, ... Update over de verschillende medische certificaten om tijdens deze COVID-19-crisis te gebruiken.
Sinds begin april worden op een systematische manier testen afgenomen in alle residentiële voorzieningen zoals woonzorgcentra, verblijfscentra voor personen met een handicap, opvangcentra, gevangenissen, … . Voor de afname van de stalen kunnen huisartsen de bestaande codes uit de nomenclatuur aanrekenen.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door tandartsen.
U kan als arts nog steeds de nodige attesten opstellen en verzenden voor deze forfaits. De ziekenfondsen blijven ze toekennen.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door artsen-specialisten.
Omwille van Covid-19 stellen ziekenhuizen niet-dringende consultaties en behandelingen uit en kan de opvolging van sommige overeenkomsten niet binnen de afgesproken termijnen of regels plaats vinden en kunnen de procedures voor de indiening van aanvragen niet volledig worden gerespecteerd.
Om te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken ziekenkuizen worden uitzonderlijk bepaalde maatregelen genomen voor volgende overeenkomsten: Oncofreezing, borstrecontstructie, GEP en NGS.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door verstrekkers van implantaten.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door verpleegkundigen.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door logopedisten.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door kinesitherapeuten.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die audiciens afleveren.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die bandagisten afleveren.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die opticiens afleveren.
We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die orthopedisten afleveren.
Hoe kan u als arts tijdens deze crisisperiode zorg op afstand aanrekenen via het derderbetalerssysteem, elektronisch of op papier? Hierbij de aangepaste verzamelstaat, rekeninghoudend met het uitgebreide aantal codes voor advies op afstand.
Omwille van Covid-19 stellen artsen en ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan ook een belangrijke impact hebben op jaarlijkse verlenging van de zorgtrajecten voor chronische patiënten (chronische nierinsufficiëntie of diabetes type 2). Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken artsen, versoepelen we de verlengingsvoorwaarden.
Schakelzorgcentra kunnen patiënten met COVID-19 tijdelijk opvangen na hun verblijf in het ziekenhuis of na onderzoek in een triagecentrum. Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg door artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen.
We namen in het begin van de crisis 2 maatregelen om verpleegkundigen te helpen voorzorgsmaatregelen te nemen en patiënten te kunnen opvolgen die getroffen werden door het virus.
De tijdelijke maatregel (Opvolging en toezicht bij patiënten met een COVID-19-gerelateerde problematiek in de thuissituatie, gediagnosticeerd door een arts) blijft tot nader order geldig.
De maatregel “verhoging van het honorarium en de terugbetaling voor bezoeken van een thuisverpleegkundige” is gestopt. Er wordt een ander systeem overwogen. We informeren u zo snel als mogelijk.
Moet u documenten aan uw ziekenfonds bezorgen om uw rechten op terugbetaling van geneeskundige verzorging te behouden? Dan kunt u dat ook tijdens de COVID-19-crisis doen. De termijnen daarvoor zijn verlengd tijdens de periode van inperking.
Eenvoudiger medisch getuigschrift dat artsen kunnen bezorgen na een telefonisch advies in deze Codid-19-context (model voor het ziekenfonds van de patiënt). Huisartsen kunnen dit getuigschrift gebruiken ook tijdens hun huisartsenwachtdienst. Hierbij het model en de procedure om het door te sturen.
We wijzigen een toepassingsregel van de verstrekking 101135 (Advies met het oog op continuïteit van zorg). Deze verstrekking zal u als arts 5 keer per 30 dagen kunnen aanrekenen.
We creëren een nieuwe verstrekking voor de telefonische triage van patiënten met het vermoeden van Covid-19 tijdens de huisartsenwachtdienst.
Verkorte bestraling bij borstkankerpatiënten tijdens de COVID-19-pandemie
Een verkort bestralingsschema is voor sommige patiënten met borstkanker een veilig en volwaardig alternatief. Zo zetten we bestralingstoestellen en beschikbaar personeel zo optimaal mogelijk in en waar mogelijk kunnen we een opsplitsing voorzien tussen toestellen en “equipes” voor COVID19-vrije patiënten en patiënten met COVID-19. Bovendien zullen patiënten zich minder frequent naar het ziekenhuis verplaatsen en zullen er minder ziekenhuiscontacten nodig zijn.
Wanneer is zo’n verkort bestralingsschema mogelijk en hoe is het aan te rekenen?
We willen de continuïteit van de logopedische zorg tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van de sociale distantiëring. Daarom passen we de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan, zodat logopedieverstrekkingen mogelijk zijn vanop afstand, zonder fysieke aanwezigheid van de logopedist.
De maatregel is van toepassing vanaf 14 maart en gedurende de hele COVID-19-crisis.
Voor de continuïteit van de zorg en het accuraat begeleiden van de patiënt naar de beschikbare tandheelkundige zorg is het aangewezen om tijdens de periode van de COVID19 maatregelen een specifieke verstrekking in te voeren voor telefonisch advies en eventuele doorverwijzing. Deze aanpak voor zorg op afstand geldt vanaf 14 maart 2020 en tot zolang de crisisperiode duurt.
In heel België zijn centra geopend om patiënten te onderzoeken die mogelijk besmet zijn met COVID-19 of om screeningtests uit te voeren. De ziekteverzekering ondersteunt de activiteit van deze centra op verschillende manieren financieel.
Hier zijn de verschillende soorten vergoedingen, de bedragen en hoe u ze aan de verzekering voor geneeskundige verzorging kunt factureren.
Voor de continuïteit van de zorg en het stabiliseren of verbeteren van de gezondheidstoestand van de patiënt is het aangewezen om tijdens de periode van de COVID19 maatregelen kinesitherapeutische verzorging ondersteund door videoconsult of telefonisch consult mogelijk te maken, kortom zorg op afstand.
Deze maatregel geldt vanaf 14 maart en tot zolang de crisisperiode duurt.
In de context van de Covid-19-crisis is het belangrijk dat de ouderen met complexe noden inzake zorg en thuishulp verder kunnen genieten van de best mogelijke zorg. Om hieraan te kunnen beantwoorden en rekening houdend met de afstandsregels, heeft het Riziv tijdelijke maatregelen getroffen met betrekking tot de verschillende verstrekkingen die mogelijk zijn op afstand in het kader van de Protocol 3-overeenkomst.
Diabeteseducatie is mogelijk via telefonische of videoconsultaties voor: patiënten met een zorgtraject diabetes type 2 en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënten met diabetes type 2/ voortraject’. Deze maatregelen voor diabeteseducatoren gelden vanaf 14 maart 2020.
Voor het garanderen van de nodige zorg voor de (aanstaande) moeder en het kind, zelfs tijdens de COVID-19 crisis en met de nodige voorzorgsmaatregelen Daarom passen we de regels aan van de verzekering voor geneeskundige verzorging, bepaalde vertrekkingen door vroedvrouwen zijn mogelijk op afstand.
Deze maatregelen zijn geldig vanaf 14 maart tot het einde van deze crisisperiode.
Voor alle machtigingen voor geneesmiddelen waarvan de geldigheidsduur verviel na 13 februari 2020, wordt de geldigheidsduur verlengd met 3 maanden. Deze en andere maatregelen nemen we om de continuïteit van de zorg te garanderen in deze COVID-19-context.
Om tijdens de COVID-19-crisis tegemoet te komen aan de nood aan diëtetiek, nemen we een tijdelijke maatregel voor patiënten met een zorgtraject en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënt met diabetes type 2/ voortraject’.
Tijdelijk zijn voor deze verstrekkingen telefonische of videoconsultaties mogelijk voor diëtetiek en dat met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 14 maart 2020
Extra maatregelen om de continuïteit van de zorg te waarborgen: videoconsultaties ergotherapie, voor patiënten die volgens de huidige reglementering voor een tussenkomst in ergotherapieverstrekkingen in aanmerking komen. Patiënten kunnen tijdelijk ook voor 12 maanden ergotherapie in aanmerking komen in plaats van de 6 maanden die de huidige reglementering voorziet. Deze maatregelen gelden vanaf 14 maart 2020.
In het kader van de pandemie COVID-19 zijn vele ondernemingen verplicht om hun activiteit geheel of gedeeltelijk stop te zetten en de toekenning van de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht voor hun werknemers aan te vragen. Welke impact heeft dit als u als u moet stoppen met de aangepaste activiteit tijdens uw arbeidsongeschiktheid?
We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.
Tijdens deze crisisperiode is het mogelijk voor artsen om telefonisch advies te geven aan hun patiënten. Hoe kan u als arts in deze situatie deze 2 nieuwe codes aanrekenen via het derdebetalerssyteem?
In het kader van de Covid-19-crisis stijgt het aantal aangiftes van arbeidsongeschiktheid. Als uw werkgever niet alle formaliteiten op tijd vervult, kunt u uw ziekenfonds vragen om u tussentijds het minimumtarief te vergoeden.
Gebruikt u het eenvoudiger getuigschrift van ongeschiktheid (codes 101990 en 101135)? Dan moet u het niet ondertekenen, maar wel uw naam, voornaam en RIZIV-nummer invullen. Voor andere gevallen gebruikt u zoals gewoonlijk het model ‘vertrouwelijk’.
Om genoeg CT-apparaten te hebben en dus potentieel besmette patiënten van andere patiënten te kunnen scheiden, passen we de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan om het gebruik van hybride apparaten met CT buiten de nucleaire geneeskunde-onderzoeken mogelijk te maken.
Om de negatieve gevolgen van het uitstellen van niet-dringende zorg voor patiënten en zorginstellingen te beperken, verlengen we de periodes waarin de ziekteverzekering voor deze zorg betaalt, en die revalidatieprogramma's met een beperkte, niet-verlengbare duur. Verplichte contacten worden teruggebracht tot 1 per jaar.
We bieden artsen een eenvoudiger medisch getuigschrift aan dat ze eenvoudiger en sneller kunnen bezorgen na een telefonisch advies in deze Covid-19-context. Hierbij het model en de instructies.
Tijdens de crisisperiode in verband met COVID-19 moet de eID van de patiënt niet meer worden gelezen om hun identiteit na te kijken in de situaties waar de gezondheid van patiënten en/of thuisverpleegkundigen in het gedrang kan komen.
Tijdens hun identiteitscontrole kunnen verpleegkundigen dat manueel invoeren. Op deze manier kan de derdebetalersregeling correct worden toegepast tijdens deze uitzonderlijke periode, ook bij niet-lezing van de eID.
Onze
omzendbrief beschrijft de procedure voor verpleegkundigen