print

New Deal: Beheer uw praktijk en uw premies

Ontdek hoe u uw praktijkgegevens beheert en uw New Deal premies aanvraagt met onze ProGezondheid applicatie.

Op deze pagina:

Hoe kan ik de gegevens van mijn New-Dealpraktijk bekijken en wijzigen?

In ProGezondheid: via “Mijn Services” surft u naar “New Deal-praktijk”. Hier kan u bepaalde gegevens met betrekking tot uw praktijk bekijken en wijzigen. Deze gegevens omvatten

  • Identificatiegegevens
  • Contactgegevens
  • Financiële gegevens

Via onze applicatie kan u eveneens de samenstelling van uw praktijk beheren. Dit omvat:

  • Een nieuw lid uitnodigen om uw praktijk te vervoegen of een bestaand lid verwijderen uit de praktijk.
  • Gegevens met betrekking tot de verpleegkundigen in de praktijk beheren (nodig voor de premie voor praktijkverpleegkundige).
  • Gegevens met betrekking tot de ondersteunende profielen van uw praktijk beheren (nodig voor de premie voor praktijkmanagement).

Gelieve rekening te houden met bepaalde deadlines:

  • Een arts mag alleen toetreden tot een New-Dealpraktijk of de praktijk verlaten op respectievelijk de eerste of de laatste dag van het kwartaal. Deze informatie moet uiterlijk op de laatste dag van de 2e maand van het kwartaal worden doorgegeven (bijv. 28 februari voor een start op1 april).
  • Veranderingen met betrekking tot ondersteunende profielen of praktijkverpleegkundigen moeten uiterlijk 1 maand nadat ze hebben plaatsgevonden, worden doorgegeven. Als dergelijke verandering zich voordoet op het einde van het kwartaal, moet ze ten laatste op de 5e dag van het volgende kwartaal geregistreerd zijn.

Wanneer een verpleegkundige uw New-Dealpraktijk wenst te vervoegen, moet die eerst over een RIZIV nummer te beschikken. Wanneer de verpleegkundige vervolgens effectief toetreedt tot uw New Deal praktijk (of wanneer diens arbeidsvoorwaarden veranderen), stuurt u de volgende documenten op:

Deze overeenkomst moet onderstaande specifieke elementen vermelden die verschillen van een arbeidsovereenkomst (zoals bepaald in artikel 5; §8 van de overeenkomst):

  • Het wekelijkse werkrooster
  • De vergoeding
  • De specifieke taken die uitgevoerd worden door de verpleegkundige

Wij raden u aan contact op te nemen met het ondersteunende consortium, dat een voorbeeld van een dergelijke samenwerkingsovereenkomst heeft.

Opgelet! Als u een lid al hebt uitgenodigd (en deze de uitnodiging heeft aanvaard), dan kunt u hun lidmaatschapsdatum niet wijzigen. Zorg er bijgevolg voor dat u de lidmaatschapsdata correct invoert voordat u uitnodigingen verstuurt.

Hoe uw premies aanvragen?

Om in aanmerking te komen voor de premies voor de New Deal moet u éénmalig een aanvraag indienen. Hiervoor:

  • meldt u zich aan op ProGezondheid
  • navigeert u naar de pagina “New Deal praktijk”
  • opent u de pagina “New Deal premies” via de specifieke knop en verstuurt u de aanvraag.

U moet deze aanvraag ten laatste 5 dagen na het einde van het trimester indienen om voor dat trimester in aanmerking te kunnen komen voor de premies.

Concreet betekent dit het volgende:

  • Bent u toegetreden tot New deal sinds het 2e trimester (01.04.2024) en wil u voor dit trimester in aanmerking komen voor de premies?
    Dan dient u uw aanvraag ten laatste in op 5 juli 2024.
  • Bent u toegetreden tot New Deal sinds het 2e trimester (01.04.2024) en hebt u na 5 juli 2024 een aanvraag ingediend, is deze pas vanaf het 3e trimester van toepassing.
  • Treedt u toe tot New Deal vanaf het 3e trimester (01.07.2024) en wil u voor dit trimester in aanmerking komen voor de premies?
    Dan dient u uw aanvraag ten laatste in op 5 oktober 2024.

Eens u de aanvraag hebt ingediend, wordt deze automatisch toegepast op alle daaropvolgende trimesters. U moet dus geen nieuwe acties meer ondernemen. 
Wij evalueren vervolgens elk trimester automatisch of u aan de voorwaarden voldoet om de premies te ontvangen.

Meer informatie

  • Er werd een document opgesteld met veel gestelde vragen, dat regelmatig zal bijgewerkt worden.
  • Voor concrete vragen of begeleiding van uw praktijk kan u terecht bij onze partnerorganisaties:
  • Deze partners hebben informatie en simulatietools ter beschikking gesteld om u te helpen de impact te visualiseren die het nieuwe financieringsmodel op uw praktijk zou kunnen hebben:

Contacten

Individuele dossiers zorgverleners – Afdeling artsen en tandartsen

Tel: +32(0)2 739 74 79 (Call center)

E-mail: artsen-tandartsen@riziv-inami.fgov.be

Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden