Artsen: elektronische facturatie en transparant info bezorgen aan de ziekenfondsen
Als u gedeeltelijk of niet geconventioneerd bent, moet u sinds 1 september 2023 bij een elektronische facturering, aan de verzekeringsinstellingen het bedrag meedelen van de supplementen die u factureert voor uw ambulante medische verstrekkingen die in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging vergoedbaar zijn.
Vanaf 1 oktober 2024 moet u, ongeacht uw conventioneringsstatus, bijkomende informatie meededelen over de niet-vergoedbare ambulante verstrekkingen.
Vanaf 1 september 2025 moet u elektronisch factureren, ongeacht uw conventioneringsstatus. Zo zal uw patiënt geen papieren getuigschrift meer moeten indienen bij het ziekenfonds om te worden vergoed en zal hij ook sneller worden vergoed.
Op deze pagina:
Transparantie: meedelen van bijkomende gegevens aan de verzekeringsinstellingen
GEDEELTELIJK OF NIET GECONVENTIONEERDE ARTSEN: INFORMATIE OVER ERELOONSUPPLEMENTEN VOOR VERGOEDBARE VERSTREKKINGEN
Sinds 1 september 2023 moet u, wanneer elektronisch factureert, aan de verzekeringsinstellingen het bedrag meedelen van de supplementen die u factureert voor ambulante medische verstrekkingen die de verplichte verzekering vergoedt.
Bijvoorbeeld:
U factureert een vergoedbare raadpleging elektronisch aan de verzekeringsinstellingen en u vraagt een hoger bedrag aan de patiënt dan het conventiehonorarium. Dan moet u in de zone “supplement” het bedrag boven het conventiehonorarium vermelden.
Sinds 1 oktober 2024 kan u aangeven waarom u een supplement aanrekent, met een of meerdere transparantiecodes van categorie 1 , zoals hieronder uitgelegd.
VOOR ALLE ARTSEN: INFORMATIE OVER DE VERSTREKKINGEN ZONDER VERGOEDING
Wanneer u elektronisch factureert, moet u informatie aan de verzekeringsinstellingen doorgeven voor ambulante verstrekkingen waarvoor patiënten geen vergoeding ontvangen:
- Het bedrag dat een patiënt verschuldigd is voor een verstrekking die vergoedbaar is, maar die niet aan de vergoedingsvoorwaarden voldoet.
Bijvoorbeeld: een pluridisciplinaire geriatrische evaluatie (codenummer 102233) wordt niet vergoed voor een patiënt die jonger is dan 75 jaar, omdat een toepassingsregel voor dat codenummer bepaalt dat de patiënt ouder moet zijn dan 75 jaar. - Het bedrag dat een patiënt verschuldigd is voor niet-vergoedbare verstrekkingen omdat ze niet bestaan in de nomenclatuur, maar die een aangetoonde meerwaarde of gelijkwaardigheid hebben ten opzichte van een " standard of care".
- Het bedrag voor materiaal, technieken of instrumentarium dat niet in het honorarium van de verstrekking zijn inbegrepen en dat niet op een andere manier wordt vergoed.
Bijvoorbeeld: Het aanrekenen van materiaalkost voor een niet-terugbetaalde tweewegdraineersonde bij het percutaan inbrengen van een catheter met het oog op evacuatie van een vochtcollect bij de verstrekking 289234
Voor de overdracht van deze gegevens van de ambulante verstrekkingen bij elektronische facturatie kan u transparantiecodes gebruiken, zoals aangegeven in de verorderdening van 7 augustus 2024.
Er zijn 4 categorieën van transparantiecodes:
Categorie 1: een supplement aangerekend boven het conventietarief:
- 384075 voor een professionele meerinspanning
- 384090 voor kosten die rechtstreeks zijn gelinkt aan de verstrekking (kleine materialen en verbruiksgoederen tijdens een technische verstrekking, anesthesie, kosten voor desinfectie en sterilisatie)
- 384112 voor indirecte kosten (kosten voor het lokaal, personeelskosten)
- 384134 voor een supplement zonder enige duiding
Categorie 2: verstrekkingen die niet voldoen aan de vergoedingsvoorwaarden
- Prestatiecode: generieke transparantiecode 384215
- Betrekkelijke verstrekking: de nomenclatuurcode van de verstrekking die u normaal zou attesteren als aan de vergoedingsvoorwaarden zou zijn voldaan.
Als er verschillende codenummers met dezelfde omschrijving in aanmerking komen, mag u kiezen welk nummer u vermeldt.
Categorie 3: Verstrekkingen buiten de nomenclatuur
Prestatiecode: generieke transparantiecode 384230 in
Vrij tekstveld: Hier kan u een beschrijving invullen van de verstrekking of het nomenclatuurcodenummer van een bestaande gelijkaardige verstrekking
Categorie 4: materiaal, techniek of instrumentarium buiten verstrekking
- Prestatiecode:
- 384156 voor materiaalkosten
- 384171 voor anesthesiekosten
- 384193 voor processing-kosten van de verstrekking
- Vrij tekstveld: hier kan u een beschrijving invullen van het materiaal, de techniek of het instrumentarium
- Betrekkelijke verstrekking: de nomenclatuurcode van de vergoedbare verstrekking waarvoor materiaal, techniek of instrumentarium worden gefactureerd.
Verplichte elektronische facturatie vanaf september 2025
Vanaf 1 september 2025 moet u elektronisch factureren voor ambulante medische verstrekkingen aan de verzekeringsinstellingen, zowel binnen de derdebetalersregeling (eFact) als erbuiten (eAttest).
U vindt een lijst van de erkende softwarepakketten voor artsen op de website van het Nationaal Intermutualistisch College (NIC).
Vanaf 1 september 2025 zal het niet langer mogelijk zijn om elektronisch te factureren met een derdebetalersnummer voor groeperingen met artsen en/of tandartsen. Concreet betreft het derdebetalersnummers die aanvangen met het cijfer 940 t.e.m. 946 en eindigen met de volgende cijfers in functie van de samenstelling: 100 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde), 110 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + kinesitherapie), 101 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + verpleegkunde, vroedkunde) en 111 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + kinesitherapie + verpleegkunde, vroedkunde).
Uitzonderlijk kan de facturatie op papier gebeuren na die datum:
- als de facturatie plaatsvindt buiten het kabinet van de arts en de elektronische facturatie technisch onmogelijk is
- in geval van overmacht die de elektronische facturatie onmogelijk maakt
- indien de arts 67 jaar oud of ouder was op 1 januari 2023.
Opmerking: Het is essentieel dat u na 1 september 2025 nog papieren getuigschriften ter beschikking hebt (in geval van overmacht, technische problemen, enz.)
FAQ
Meer informatie
Contacten
Secretariaat Nationale commissie artsen-ziekenfondsen
E-mail: medicomut@riziv-inami.fgov.be