print

TRIO: Het platform voor eenvoudige communicatie met betrokken artsen wanneer u een arbeidsongeschikte persoon begeleidt

Als onderdeel van hun verantwoordelijkheden op het gebied van Terug-naar-werktrajecten en het beoordelen van arbeidsongeschiktheid, staan huisartsen, arbeidsartsen en adviserend artsen regelmatig met elkaar in contact om een arbeidsongeschikte persoon te begeleiden.

Deze artsen kunnen nu het TRIO-platform gebruiken, het nieuwe digitaal beveiligde communicatieplatform dat de contacten en informatie-uitwisseling vergemakkelijkt.

Door de dialoog en samenwerking tussen de verschillende artsen die betrokken zijn bij het Terug-naar-werktraject te versterken, wil TRIO een effectievere ondersteuning en follow-up bieden aan arbeidsongeschikte personen en de kwaliteit en het succes van het Terug-naar-werktraject verbeteren.

Op deze pagina:

Wie kan het TRIO platform gebruiken?

Momenteel is het TRIO-platform al toegankelijk voor:

  • de huisarts van de arbeidsongeschikte persoon.
  • de adviserend artsen van het ziekenfonds van de arbeidsongeschikte persoon, de leden van het multidisciplinaire team, de administratief medewerkers die werken onder toezicht van de adviserend artsen of de leden van het multidisciplinaire team en voor de Terug-naar-werkcoördinatoren van het ziekenfonds.
  • de preventieadviseurs-arbeidsartsen, het verplegend personeel en de administratief medewerkers onder toezicht van de preventieadviseurs-arbeidsartsen van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk van de werkgever van de arbeidsongeschikte persoon.

De 2e fase van het project voorziet bijkomende functionaliteiten en gebruikers, zoals arts specialisten en interne preventiediensten.

Welke informatie wordt uitgewisseld via het TRIO-platform?

De huisarts, de arbeidsarts en de adviserend arts kunnen:

  • medische en administratieve informatie uitwisselen in het kader van de opstart, de opvolging en de evaluatie van één van de procedures en trajecten aan dewelke een arbeidsongeschikte persoon deelneemt:
    • een Terug-naar-werktraject
    • een bezoek voorafgaand aan de werkhervatting
    • een re-integratietraject bij de preventieadviseur-arbeidsarts (Codex)
    • een procedure specifiek voor medische overmacht.
  • medische en administratieve informatie uitwisselen in het kader van de opvolging van een arbeidsongeschikte persoon zonder dat er een directe link is met één van bovengenoemde procedures of trajecten: evaluatie van de arbeidsongeschiktheid, de behoefte aan hulp van derden, mogelijke re-integratie,…
  • een communicatiedossier in TRIO aanmaken voor elke arbeidsongeschikte persoon die aan één van de bovengenoemde procedures of trajecten deelneemt.

Twee voorbeelden van uitwisseling die mogelijk is via het TRIO platform:

  • Huisarts / Adviserend arts:
    De adviserend arts van een ziekenfonds moet contact opnemen met de huisarts van een arbeidsongeschikte verzekerde. Met toestemming van de verzekerde maakt hij in TRIO een Terug-naar-werktraject aan en stuurt hij een bericht naar de huisarts. De huisarts ontvangt het bericht in zijn medische software en een link om toegang te krijgen tot de gegevens in communicatiedossier van zijn patiënt. Wanneer de huisarts de adviserend arts antwoordt, kan hij bijvoorbeeld een medisch rapport bijvoegen en eventueel de TRIO-gebruikers selecteren die toegang hebben tot dit rapport.
  • Huisarts / Arbeidsarts:
    Een arbeidsongeschikte persoon wil een aanpassing van zijn werkplek vragen in het kader van zijn werkhervatting. Zijn huisarts moet weten onder welke preventiedienst zijn patiënt valt. Hij gaat naar TRIO via zijn medische software, maakt een communicatiedossier aan in TRIO voor zijn patiënt en schrijft een bericht ter attentie van de preventiedienst. Het platform identificeert de preventiedienst van de werkgever van zijn patiënt en stuurt deze de aanvraag voor een werkplekaanpassing.

De toestemming van de patiënt: essentieel voor het gebruik van TRIO

Het TRIO-platform biedt de nodige garanties op het gebied van informatiebeveiliging en bescherming van de privacy.

Om ervoor te zorgen dat de artsen, die een arbeidsongeschikte persoon begeleiden, TRIO kunnen gebruiken voor een Terug-naar-werktraject, moet de patiënt zijn toestemming hebben gegeven voor het delen van zijn administratieve en medische gegevens via dit platform. Dit gebeurt op het moment dat de adviserend arts of arbeidsarts een Terug-naar-werktraject voor hem aanmaakt.

Hulp nodig bij het gebruik van TRIO?
Voor al uw administratieve of technische vragen kan u terecht bij:
•    een video met toelichting (YouTube)
•    een gedetailleerde gebruikersgids
•    een helpdesk, bereikbaar van maandag tot vrijdag van 7.00 tot 20.00 uur via 02 788 51 55 of via e-mail: support@ehealth.fgov.be

Contacten

Dienst voor uitkeringen

E-mail: secr-uitk-dirgen@riziv-inami.fgov.be