print

Recht op het sociaal statuut als apotheker

Als geconventioneerde apotheker kan u aanspraak maken op sociale voordelen die het ‘sociaal statuut’ worden genoemd. Het sociaal statuut bestaat uit twee verschillende voordelen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Op deze pagina:

Wat is het sociaal statuut?

Het sociaal statuut omvat twee voordelen die u als apotheker kan krijgen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Als u het wettelijk pensioen nog niet hebt opgenomen, kan u aanspraak maken op het sociaal voordeel.

Heeft u het wettelijk pensioen opgenomen, maar blijft u actief als zorgverlener dan kan u aanspraak maken op het conventievoordeel.

Wat is het sociaal voordeel?

Het sociaal voordeel is de jaarlijkse bijdrage van het sociaal statuut die wij storten aan een verzekeringsonderneming waarmee u een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit en/of een pensioenovereenkomst hebt afgesloten.

Uw contract moet uiterlijk zijn afgesloten op 31 december van het premiejaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.

Wat is het conventievoordeel bij pensioenopname?

Het conventievoordeel is de jaarlijkse bijdrage van het sociaal statuut die wij na pensioenopname rechtstreeks storten op het door u in ProGezondheid opgegeven rekeningnummer.

U hebt recht op dit conventievoordeel vanaf het premiejaar waarin u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen op voorwaarde dat u actief blijft als zorgverlener.

Bijvoorbeeld: U neemt het wettelijk rustpensioen op in 2024. In 2024 verwerken wij echter het sociaal statuut voor premiejaar 2023, dus zullen wij het premiebedrag van uw sociaal statuut nog storten in uw contract bij de verzekeringsmaatschappij. Het is dus noodzakelijk dat uw contract in ProGezondheid aan uw premiedossier voor 2023 gelinkt blijft. U kan met uw verzekeringsmaatschappij contact opnemen voor de uitbetalingsmodaliteiten van dit premiebedrag. In 2025, wanneer wij het sociaal statuut voor premiejaar 2024 verwerken, zullen wij u het conventievoordeel voor 2024 uitbetalen op uw rekeningnummer.

Let op: Als u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen vóór 1 januari 2016, dan kan u wel nog sociale voordelen aanvragen voor storting in een vrij aanvullend pensioen zelfstandigen (VAPZ), afgesloten vóór 1 januari 2016.

Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op het sociaal statuut?

Om het sociaal voordeel of het conventievoordeel te kunnen ontvangen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. U moet voor het volledige premiejaar toegetreden zijn tot de overeenkomst apothekers-verzekeringsinstellingen, behalve voor het jaar waarin we uw RIZIV-nummer toekennen.
    Wij verifiëren deze informatie op basis van de gegevens die geregistreerd zijn bij onze diensten. Zorg ervoor dat uw toetredingsstatus in ProGezondheid steeds up-to-date is.
  2. U moet gedurende het premiejaar een activiteitsdrempel bereiken die uitgedrukt wordt in een aantal uren wekelijkse activiteit. 
  3. In geval van een sociaal voordeel dat betaald wordt op in een contract bij een verzekeringsonderneming of pensioeninstelling moet uw contract uiterlijk op 31 december van het premiejaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft afgesloten zijn.

Als u echter in de loop van het premiejaar bepaalde sancties werden opgelegd, kunt u geen aanspraak maken op het sociaal statuut.

Wat zijn de activiteitsdrempels?

Er zijn drie drempels:

  • een jaarlijkse activiteit van gemiddeld 19 tot 28 uur per week
  • een jaarlijkse activiteit van gemiddeld 28 tot 38 uur per week
  • een jaarlijkse activiteit van gemiddeld 38 uur per week

Als apotheker-titularis wordt u automatisch verondersteld op jaarbasis gemiddeld minstens 38 uur per week te werken.

Inactiviteit

De minimale activiteitsdrempel verminderen we proportioneel, in verhouding tot het aantal dagen inactiviteit* in de loop van het premiejaar. De vormen van inactiviteit die we in aanmerking nemen, zijn reglementair bepaald (in art. 7 en 9 § 4 van het KB van 05/05/2020).

* De totale periode van inactiviteit mag niet het hele premiejaar omvatten. Voert u tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid toch een beroepsactiviteit uit, met toestemming van de adviserend arts van uw ziekenfonds? Dan kan u aanspraak maken op het sociaal statuut, als u de drempel bereikt. De drempel zal echter niet verminderd worden.

Welk bedrag ontvangt u?

Het bedrag van het sociaal voordeel of het conventievoordeel voor het premiejaar 2024 is:

  • 3.582,59 euro als u op jaarbasis gemiddeld minstens 38 uur per week hebt gewerkt
  • 2.686,91 euro als u op jaarbasis gemiddeld 28 tot 38 uur per week hebt gewerkt
  • 1.791,30 euro als u op jaarbasis gemiddeld 19 tot 28 uur per week hebt gewerkt

Als u voor de eerste keer tot de overeenkomst toetreedt bij de toekenning van uw RIZIV-nummer, kennen we het bedrag proportioneel toe in functie van uw periode van toetreding (volledige maanden van toetreding).

Bijvoorbeeld: u bent voor de eerste keer toegetreden op 1 oktober, dan berekenen wij het bedrag als volgt:
bedrag voor het volledige jaar X 3 (volledige maanden toetreding)
______________________________________________________________________
12 (aantal maanden van het jaar)

Als het bedrag voor het volledige jaar 3.000 euro zou zijn, dan zou u dus 750 euro ontvangen.

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

Een groot deel van de gegevens worden automatisch toegevoegd zodat u zo weinig mogelijk stappen moet ondernemen voor het aanvragen van uw sociaal statuut.
Om de verwerking van uw dossier zo vlot mogelijk te laten verlopen, vragen wij u daarom om uw administratief dossier steeds up-to-date te houden via ProGezondheid en om uw gegevens en/of uw contracten binnen de wettelijke termijnen te controleren.

Bijzonderheden:

  • Heeft u het wettelijk rustpensioen nog niet opgenomen? De verzekeringsmaatschappij bij wie u bent aangesloten stuurt ons op continue basis contractgegevens door.
  • Heeft u het wettelijk rustpensioen wel opgenomen (voor of tijdens het premiejaar), maar werkt u nog verder als zorgverlener? Dan zal het conventievoordeel gestort worden op het rekeningnummer dat u via ProGezondheid heeft doorgegeven. U kan dit rekeningnummer beheren via de module ‘Financiële gegevens’.

De verschillende stappen voor premiejaar X

  • In de loop van februari/maart van het premiejaar X+1 starten we de procedure op voor premiejaar X.
    Als u aan de basisvoorwaarden voldoet, dan krijgt u een e-mail op het moment dat uw premiedossier beschikbaar is. Dit dossier kan u consulteren via ProGezondheid > ‘Mijn Services’ > ‘Sociaal statuut’.

    U heeft dan de mogelijkheid om :
    • Uw contractgegevens te consulteren die door uw verzekeringsmaatschappij zijn doorgegeven en een contract te koppelen aan uw premiedossier. (Bijvoorbeeld wanneer er meerdere contracten beschikbaar zijn.)
      Zorg ervoor dat uw contract uiterlijk op 15 juni van het premiejaar X+1 correct is gekoppeld aan uw premiedossier.
    • Na te kijken of u aan de basisvoorwaarden voldoet: geconventioneerd, actief in het kader van de ziekteverzekering, etc.
    • De premie te weigeren.

    Als uw contractgegevens niet volledig of incorrect zijn, moet u contact opnemen met uw verzekeraar.
    Als de administratieve gegevens in uw dossier niet volledig of incorrect zijn, dan kan u contact met ons opnemen via de contactgegevens onderaan deze pagina. (Bijvoorbeeld wanneer wij niet op de hoogte zijn van de opname van uw wettelijk pensioen.)
     

  • Begin juli van het premiejaar X+1: Wij maken automatisch uw premie-aanvraag aan en berekenen op welk bedrag u volgens onze gegevens recht heeft (= het evaluatieresultaat).
    Dit zal gebeuren op basis van uw profielgegevens en de gegevens van externe authentieke bronnen, zoals RSZ en RSVZ.
    Wij brengen u per e-mail op de hoogte van uw evaluatieresultaat.

    Let op: de aanvraag wordt enkel automatisch aangemaakt als:
    • u aan de basisvoorwaarden voldoet
      en er een contract (voor niet-gepensioneerde zorgverleners) of een rekeningnummer (voor gepensioneerde zorgverleners) aan uw premiedossier gekoppeld is op 15 juni van het premiejaar X+1.
       
  • Tijdens de maanden juli en augustus van het premiejaar X+1 (= de declaratieperiode): U kan uw evaluatieresultaat raadplegen in ProGezondheid en indien gewenst extra informatie toevoegen aan uw dossier.
    • U heeft recht op het maximumbedrag. Dan hoeft u niets te ondernemen.
    • U heeft geen recht op het maximumbedrag
      • U bent ermee akkoord: Dan kan u dit al aanvaarden in uw premiedossier. Dit kan de (eventuele) uitbetaling van de premie versnellen.
      • U bent niet akkoord. Dan kan u ons t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1 bijkomende (in)activiteitsgegevens bezorgen via uw premiedossier in ProGezondheid. Wij zullen op basis van deze gegevens uw dossier opnieuw evalueren.
    • Werd er geen automatische aanvraag aangemaakt:
      • omdat uw contractgegevens ontbraken? Neem dan contact op met uw verzekeraar zodat zij ons uw contractgegevens kunnen bezorgen. Van zodra het contract beschikbaar is in ProGezondheidkan u dit aan uw dossier linken en daarna manueel een aanvraag indienen t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1.
      • omdat uw rekeningnummer ontbrak? Dan moet u een rekeningnummer registreren in ProGezondheiden daarna manueel een aanvraag indienen t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1.
      • omdat u niet aan de basisvoorwaarden voldoet? Dan kan u t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1 manueel een aanvraag indienen en ons via uw premiedossier in ProGezondheid bijkomende gegevens bezorgen.
         
  • Vanaf september van het premiejaar X+1 nemen wij een beslissing op basis van de gegevens uit onze authentieke bronnen en gegevens die u eventueel aan uw dossier heeft toegevoegd tijdens de declaratieperiode.

    Wij starten dan ook met de uitbetaling van de premie in het contract of op het rekeningnummer dat aan uw premiedossier werd gekoppeld.

    U heeft op dat moment ook de mogelijkheid om deze beslissing online te betwisten (binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing).

Uw e-mailadres om te kunnen communiceren

Wij informeren u via e-mail over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van uw sociaal statuut (opstart van uw premiedossier, terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning van het sociaal statuut,…).

Houd er rekening mee dat dit het belangrijkste communicatiekanaal is binnen het RIZIV en dat informatie per post niet in elke fase wordt verzonden. Als u op de hoogte wil blijven van de voortgang van uw premiedossier, maar nog geen e-mailadres heeft opgegeven, kunt u dit nu doen via de module ‘Contactgegevens’ in ProGezondheid.

Bent u niet geïnformatiseerd?

In een overgangsperiode behouden wij nog enkele papieren informatiestromen:

  • Als wij geen geregistreerd e-mailadres van u hebben, en in het geval dat wij voor u een automatische aanvraag hebben aangemaakt, dan sturen wij onze beslissing vanaf september via de post.

    Dit betekent dat u niet op de hoogte wordt gebracht zodra uw dossier beschikbaar is, noch als u niet voldoet aan de voorwaarden voor het opstarten van een automatische premieaanvraag. We vragen u daarom om uw dossier zeker zelf op te volgen tussen maart en augustus van premiejaar X+1.
     

  • Om een beslissing via de post te betwisten moet u het betwistingsformulier verzenden via aangetekend schrijven binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing.

Opgelet: als u niet gepensioneerd bent, moet uw verzekeringsonderneming ons uw contract wel altijd via digitale weg bezorgen. Uw verzekeringsonderneming werkt hiervoor met ons samen in het kader van het project InfoSS.

U oefent meerdere beroepen uit?

Als u meerdere beroepen uitoefent, maakt u mogelijks ook aanspraak op het sociaal statuut voor een ander beroep. Het is echter niet mogelijk om meerdere voordelen te cumuleren. Daarom kennen wij u steeds het hoogste bedrag toe waarop u aanspraak kan maken.

Opgelet: voor elk van uw RIZIV-nummers zal een premie-aanvraag aangemaakt worden, als u aan alle voorwaarden voldoet (basisvoorwaarden én een gekoppeld contract of rekeningnummer). Als dat niet het geval is, kan u zelf een aanvraag aanmaken via ProGezondheid > ‘Mijn Services’ > ‘Sociaal statuut’ vóór 31 augustus van het premiejaar X+1.

Het is dus mogelijk dat u niet voor al uw beroepen een automatische aanvraag ontvangt. Als u meerdere beroepen uitoefent, raden wij u aan om in juli of augustus van het premiejaar X+1 na te gaan of u effectief voor premiejaar X een aanvraag heeft voor het beroep waarvan u het sociaal statuut wil ontvangen.

U heeft toegang tot ProGezondheid voor al uw beroepen. Per beroep kan u steeds de status en de details van uw dossier voor het sociaal statuut raadplegen.

Het bedrag en de voorwaarden van het sociaal statuut variëren per beroepsgroep. U kan meer informatie terugvinden op onze webpagina’s voor: artsen, tandartsen, apothekers-biologen, verpleegkundigen, vroedvrouwenkinesitherapeuten en logopedisten.

Een mandaat geven voor het online beheer van mijn sociaal statuut

U hebt de mogelijkheid om één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen te mandateren om uw sociaal statuut online te beheren.

Zowel de mandaatnemer als uzelf kunnen de aanmaak van het mandaat opstarten. Dit gebeurt via het  beveiligde systeem "Self Service Mandates".

Sociaal statuut van apotheker–klinisch biologen

Bent u apotheker-klinisch bioloog? U vindt meer informatie over uw sociaal statuut op onze pagina over het sociaal statuut van de arts en apotheker-klinisch bioloog.

Contacten

Individuele dossiers – Afdeling apothekers

Indien u praktische vragen hebt over de toetredingsmodaliteiten of uw administratieve gegevens die door het RIZIV worden beheerd, kunt u ons administratief team contacteren :

E-mail: dossierpharma@riziv-inami.fgov.be

Tel :
+32(0)2 739 74 79 (Call center)
Maandag en donderdag : van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag : van 9 tot 12 u
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden

Adres :
RIZIV
Dienst voor geneeskundige verzorging, afdeling apothekers
Galileelaan 5/01
1210 Brussel