print

Meer dan 650 patiënten kregen in 2023 advies dankzij het Fonds voor de medische ongevallen

12-09-2024

2023, een scharnierjaar voor het Fonds voor de medische ongevallen (FMO) van het RIZIV, met tal van uitdagingen voor de volledige equipe en de nieuwe directeur: meer aanvragen en steeds vlottere procedures zorgen de laatste 2 jaar voor een snellere verwerking van dossiers en een halvering van het aantal openstaande dossiers. Een moment ook om stil te staan bij de minder gekende maatschappelijke opdrachten van het fonds.

Op deze pagina:

Het Fonds voor de medische ongevallen (FMO) van het RIZIV, heeft als hoofdfunctie: adviseren. Het advies is gratis, snel en wordt gegeven in een minder gespannen omgeving dan die van de rechtbanken, wat aangenamer is voor mensen die vinden dat ze het slachtoffer zijn geworden van een medisch ongeval (met of zonder verantwoordelijkheid van de zorgverlener).

Uit het activiteitenverslag van het jaar 2023 blijkt:

  • Dat het fonds na een periode van terugval (mogelijks gelinkt aan de COVID-19-crisis), opnieuw meer aanvragen ontving
  • De laatste twee jaar kon het fonds het aantal openstaande dossiers halveren
  • Het kon in 2023 ook een bedrag van bijna 18 miljoen euro aan vergoedingen uitbetalen
  • Verder ziet het fonds dat de meeste ongevallen voorkomen binnen het specialisme orthopedie, dat was ook zo de afgelopen jaren.

 Maatschappelijke opdrachten: het fonds doet meer voor patiënten dan vergoeden

Het fonds heeft verschillende rollen, bij de behandeling van vorderingen betreffende schade die het gevolg is van de gezondheidszorg, of met een maatschappelijk belang:

  • in de eerste plaats in een essentiële rol van advies. Het stelt de patiënt in staat een belangrijk en vaak traumatisch hoofdstuk om te slaan door middel van gratis, snel advies gegeven door experten in een minder conflictueuze omgeving dan een rechtbank.
  • een rol van uitbetalen van schadevergoeding wanneer aan de criteria is voldaan,
  • een rol van invordering van de in geval van aansprakelijkheid betaalde schadevergoeding en,
  • een rol van bemiddeling, op vraag van de patiënt, zorgverlener, ziekenfonds, …
  • een rol van preventie, door centralisatie van gegevens.

Het FMO kan verschillende soorten advies uitvaardigen: 

  • burgerlijke aansprakelijkheid (BA) van de zorgverlener met schade waarbij de ernstgraad al dan niet is bereikt (vastgelegd in de wet). Het FMO vraagt de zorgverlener een voorstel te doen van vergoeding en in sommige gevallen zal de zorgverlener de patiënt zelf vergoeden.
  • een medisch ongeval zonder aansprakelijkheid (MOZA) met schade waarbij de ernstgraad is bereikt overeenkomstig de wet (vergoedbaar door het Fonds),
  • geen BA van een zorgverlener en geen medisch ongeval zonder aansprakelijkheid met de nodige ernstgraad. Deze situatie is niet vergoedbaar).

Achterstand weggewerkt en steeds vlottere procedures 

Sinds september 2021 was een ‘task force’ (TF) actief binnen het Fonds om in samenwerking met het vaste team aanvragen te behandelen. Dit om de historische stock aan dossiers weg te werken. De 1249 oudste dossiers werden toevertrouwd aan de TF, terwijl het vaste team zich in parallel toespitste op de meer recent ontvangen dossiers.

Op het einde van het mandaat, eind oktober 2023, is 83% van deze oudere dossiers afgesloten tot en met advies. Eind 2023 is voor 17% van de resterende dossiers een externe expertise lopende en zijn die werkzaamheden goed gevordered. Deze resterende dossiers worden sinds het einde van het mandaat van de TF verder opgevolgd in de normale dagelijkse werking van het Fonds.

De verwerkingssnelheid van de dossiers verbetert jaar na jaar. Sinds augustus 2021 neemt de behandelingstermijn af. Er wordt heden geschat dat 80% van de in 2021 ontvangen dossiers in gemiddeld 16,5 maanden zijn verwerkt.

Contacten

Perscontact

Tel: +32(0)2 739 78 67

E-mail: communication@riziv-inami.fgov.be