Tariferingsdiensten: instructies voor de facturatie van de farmaceutische verstrekkingen
Als erkende tariferingsdienst ontvangt u de voorschriften van de apothekers die voor de derdebetalersregeling hebben gekozen, binnen de twee maanden die volgen op hun datum van uitvoering. U moet de gegevens daarna volgens bepaalde regels opmaken en naar de verzekeringsinstellingen (V.I.) en naar ons sturen.
Op deze pagina:
Welke gegevens moet u opmaken en opsturen?
Als tariferingsdienst moet u:
- de factuur opmaken en ze maandelijks aan de verzekeringsinstellingen (V.I.) bezorgen
- statistische bestanden opmaken en ze naar ons sturen.
Hoe moet u de facturatiegegevens en de statistieken opmaken en opsturen?
Maak de gegevens op en stuur ze volgens regels die het Verzekeringscomité van de Dienst voor geneeskundige verzorging heeft vastgelegd.
U vindt de regels in deze 2 documenten:
U vindt er:
- de omschrijving van de controles die u op de voorschriften en op de gegevens van de apothekers moet uitvoeren;
- de algemene regels betreffende de papieren factuur en het elektronisch facturatiebestand;
U vindt er de technische instructies voor het opmaken van het elektronisch facturatiebestand, namelijk:
- de kwaliteitsvereisten en de uitgevoerde controles;
- de structuur en de manier om de verschillende zones in te vullen.
- de regels om het statistisch bestand op te maken en naar ons te sturen
- de Lijst van de foutcodes
Laatste bijwerking (bijwerking 2022/4 van 02.12.2024 – alleen de wijzigingen)
Historiek van alle wijzigingen
Uitgave 2004 – Gecoördineerde versie (bijwerking 2004/43 inbegrepen)
Hoe terugbetaalde zorg in de context van COVID-19 factureren?
Tijdelijke factureringsinstructies worden voorzien: Instructies TDFS COVID-19